Jokaisella on oma tapansa rentoutua ja päästä eroon arkipäivän mukanaan tuomasta stressistä. Yksi tapa rentoutua on tanssiminen. Sitä voi harrastaa monella tavalla, kuten koreografioitua tanssia tanssikurssilla, spontaania tanssimista omassa kodissa tai hurjaa hytkymistä klubeilla valojen vilkkuessa yön pimeyden keskellä. Erilaiset tanssilajit rentouttavat eri tavoin. Mistä johtuu tämän harrastuksen rentouttava vaikutus ja voiko jopa sitä katsellessa rentoutua?

Spontaani tanssi rentouttaa heti, koreografioitu vasta jälkeen

Kun tanssit spontaanisti ilman opeteltua koreografiaa, rentoutuu mieli saman tien. Kun annat mennä vain ja liikut musiikin mukaan niin kuin tuntuu, mieli vapautuu ja huolet unohtuvat. Liikkeeseen keskittyminen vie huomion stressin aiheuttajista toisaalle, mikä lienee yksi vahva syy siihen, miksi niin monet rakastavat tanssimista klubeilla viikonloppuisin. Mikä voisi olla parempi tapa tyhjentää pää viikon huolista kuin irrotella kunnolla tanssilavalla, joka on niin kaukana arkielämän muista paikoista, kuten kodista, työpaikasta ja ruokakaupasta. Tanssilattialla ei makseta vuokraa, ei suunnitella kauppaostoksia, ei mietitä ensi viikon aikatauluja tai auton korjausta, vaan eletään hetkessä.

Sen sijaan koreografioidussa tanssissa on keskityttävä liikkeiden muistamiseen ja mahdollisimman luontevaan ilmaisuun. Aivot ovat tällaisen tanssin aikana stressaantuneet, mutta ne rentoutuvat sen jälkeen. Myös koreografioidussa tanssissa on pysyttävä hetkessä eikä aikaa muiden huolien kertaamiseen jää, sillä silloin tippuu rytmistä eikä pysy koreografiassa mukana.

Eräänlainen mindfulness-harjoitus

Kuten tiedämme, tutkimukset ovat osoittaneet, että hetkessä eläminen on rentouttavaa ja saa mielen rauhoittumaan tehokkaasti. Tästä johtuu nykyajan suuri meditointi- ja mindfulness-aalto. On olemassa monia erilaisia sovelluksia puhelimiin sekä erilaisia tekniikoita, joiden avulla meditoimisen ja mindfulness-tilan saavuttaminen helpottuu.

Kaikki eivät kuitenkaan tiedä, että näiden kahden suositun rentoutumismuodon ei tarvitse välttämättä tarkoittaa paikallaan hiljaa istumista. Sama efekti tapahtuu aivoissa myös silloin, kun olet täysin keskittynyt johonkin fyysiseen tekemiseen. Sen takia sanotaan, että parhaat ajatukset ja inspiraatio tulevat suihkussa, tiskatessa ja kävellessä. Kun mielen fyysinen osasto on täysin keskittynyt johonkin tekemiseen ja ajatus voi kulkea vapaasti ilman rajoja, mieli rentoutuu tehokkaasti. Tästä ilmiöstä on kyse myös tanssiessa. Keho on täyttä päätä menossa ja tunteeseen on keskityttävä. Muut osat aivoista vapautuvat ajatuksen virtaan, jossa ei huolehdita arkipäivän stressin aiheista.

Koreografioidussa tanssissa tarina on hieman erilainen. Kun liikut koreografian mukaan tehdyssä tanssissa, aivojen on keskityttävä vain siihen, mitä olet tekemässä. Sen aikana on jälleen oltava hetkessä, vaikkakin pakotetusti. Tästä syystä aivot rentoutuvat vasta aktiviteetin jälkeen eivätkä sen aikana. Koreografioitu tanssi voi kuitenkin olla erittäin tehokas stressiä poistava harrastus, sillä se pakottaa ajatukset pois arjen huolista. Sen aikana on väkisin pysyttävä tahdissa mukana.

Parkinson-potilaille apua

Tanssi on samalla yksi liikunnan muoto. Aina liikkumisen aikana kehossa vapautuu endorfiineja eli hyvän olon hormoneja, jotka nostavat mielialaa ja rentouttavat tehokkaasti. Tanssia on käytetty jopa Parkinson-potilaiden hoidossa, sillä heillä juuri hyvinvointihormonin taso on kehossa huomattavasti matalampi. Mikä tahansa asia, joka auttaa tämän hormonin nostamisessa, auttaa potilaita. Ei ole ihme, että myös tanssin on koettu auttavan muun muassa kävelyä ja vapinan vähentämistä tehokkaasti.

Jo tanssin katselu rentouttaa

Aina ei kuitenkaan tarvitse itse hypätä tanssilattialle, sillä jopa tanssin katseleminen voi rentouttaa. Tutkimusten mukaan aivojen peilineuronit reagoivat, kun silmät näkevät tanssia. Kineettisen empatian kautta aivot kokevat tanssin katselemisen samana kuin jos keho itse tanssisi. Tämä tekee tanssiesityksen katsomisesta erittäin rentouttavan kokemuksen. Hyvin tehty tanssiesitys saa myös katselijan mielen janoamaan keholle liikettä, joka kertoo tanssin vaikutuksesta aivoissa eri alueilla.

Tanssiminen on rentouttavaa